Vuoden 2023 allaslajien AIDA -kisat kilpaillaan Jejun saarella Etelä Koreassa 10.-17.6. Blogissa voit seurata kisajoukkueen tunnelmia ja sivupalkista löydät lisää linkkejä kilpailun tiedotukseen ja livestreamiin sekä sosiaaliseen mediaan. Live on nähtävissä AIDA Freediving -Youtube kanavalla. Kisajoukkuetta tukee tänäkin vuonna Sukeltajaliitto.

sunnuntai 16. elokuuta 2009

Matka alkaa

Perjantaina 14. elokuuta keräännyimme, kuka mitäkin reittiä, Turun satamaan, jossa suurin osa tavaroista pakattiin Johannan pakettiautoon ja ihmiset jaettiin Saanan BMW:n ja pakettiauton kesken. Ei muuta kuin autot Viking Linen paattiin ja narut irti laiturista. Näin oltiin matkalla kohti Århusia ja MM-kisoja.

Reilun illallisen jälkeen heti nukkumaan, sillä aamulla starttasimme autot noin klo 6.40 ja ajoimme vuorollamme pois laivasta. Pikku tavaroiden järjestelyn jälkeen aloitimme pitkän moottorimarssimme etelää kohti. Matka sujui kohtuullisen joutuisasti, vaikka välillä liikennettä olikin runsaasti. Muutaman lepotauon ja tankkauksen jälkeen olimmekin jo suurella sillalla 38 euroa per auto köyhempänä Ruotsin ja Tanskan välissä. On se meri hienon näköinen noinkin korkealta katseltuna.

No, matka sen kuin jatkui ja liikenteen määrä kasvoi Tanskanmaalla. Turhia hidastelematta jatkoimme kohti määränpäätämme, vaikka usean sadan kilometrin ajaminen ja autossa istuminen jo tuntuikin hieman kaikkien jäsenissä. Pienellä tauolla Mikko verryttelikin jäseniään ja näytti kuinka keinusta hypätään. Sitten oli vielä Ison Beltin ylitys, josta veloitettiin 30 € tai 215 DKK per auto.

Sitten lopulta, noin 12 tuntia ja 1000 kilometriä aamuisen starttimme jälkeen saavuimme perille Århusiin. Navigaattorin ohjeiden mukaisesti täräytimme suoraan hotellin pihaan. Siellä tapasimmekin viimeiset joukkueemme jäsenet, sillä Eva oli tullut muiden Ahvenanmaalaisten mukana ja Timo omia reittejä Ruotsista. Iloisten tervehtimisien jälkeen ei muuta kuin tavarat huoneeseen, suihkuun ja kylille. Osa tosin väsähti ja jäi jo hotellille. Pikainen tutustuminen tiedustelijoina Mikko, Jone ja Antero sai aikaan yhteisen johtopäätöksen: Århus on mukavan oloinen kaupunki keskustaa halkovine pikku jokineen ja vanhoine rakennuksineen. Alku vaikuttaa hyvältä. Sitten nukkumaan…