Vuoden 2023 allaslajien AIDA -kisat kilpaillaan Jejun saarella Etelä Koreassa 10.-17.6. Blogissa voit seurata kisajoukkueen tunnelmia ja sivupalkista löydät lisää linkkejä kilpailun tiedotukseen ja livestreamiin sekä sosiaaliseen mediaan. Live on nähtävissä AIDA Freediving -Youtube kanavalla. Kisajoukkuetta tukee tänäkin vuonna Sukeltajaliitto.

maanantai 13. kesäkuuta 2022

Marika Konola-Tuominen

 


Hei! Olen paimiolainen vapaasukeltaja ja arkkitehti. Aloitin vapaasukelluksen reilu neljä vuotta sitten. Harrastin aikaisemmin joogaa ja kestävyyslajeja, kuten juoksua, suunnistusta ja uintia. Uinnin kautta tutustuin paimiolaiseen vapaasukellusseuraan Sunken Logs Freediving Team:iin ja päädyin heidän introkurssille. Kurssi jälkeen harrastuskategoriani painotus muuttui täysin! Aikaisemmin kaikki vapaa-aikani oli mennyt suunnistuksessa ja juoksussa sekä suunnistuksen lajiseuran toiminnassa. Ensi kokeilu lajiin vuonna 2018 vei kuitenkin niin mennessään, että olin 2019 jo ensimmäisissä kotimaan minikisoissa. Aloin harjoitella tavoitteellisesti vuoden 2019 syksyllä. Olen aikamoinen jännittäjä ja kisakokemus etenkin 2022 SM-kisoissa oli koukuttava! Jännitys oli aivan erilaista, kuin mitä olen koskaan kokenut. Silti pystyin keskittymään hyvin suorituksiini ja jokaisen suorituksen jälkeen olo oli aivan mahtava! Olin ylittänyt tavoitteeni! Samalla aisti myös toisten kokeman jännityksen. Sain itse paljon tukea ja myös antaa tukea ja tsemppiä muille. Itse suosittelisin kisaamista kaikille!

Edistymisessäni on ollut aallon harjaa ja sitä pohjaraapaisuakin. Kaikessa treenaamisessa olen mielestäni kasvattanut sekä sukellustaitoa että henkistä kykyäni. Etenkin suoritustavoitteista sukeltamista olen oppinut vähentämään ja luomaan uudenlaista asennetta treenaamiseen ja tavoitteiden asetteluun. Olen lukenut paljon myös lajin henkisestä treenaamisesta ja siitä on ollut mukava keskustella toisten sukeltajien kanssa. Lajissa kuitenkin parasta on sen tuoma rauha, rentoutuminen ja yhteisöllisyys. Sukellan aktiivisesti kesät ja talvet, myös jään alla. Kun en sukella, olo on kuin kalalla kuivalla maalla. Kaipaan veden alle koko ajan! ;D

Aktiivisena ihmisenä olen ajautunut myös seuratoimintaan ja olen mukana Sunken Logs Freediving Team ry:n sekä Freediving Team of Finlandin hallituksessa.

MM-kisoihin lähden avoimin mielin. Tavoitteeni ovat melko alhaalla ja pyrin saamaan suorituksistani valkoiset kortit. Haen kisoista uusia kokemuksia ja sukeltajatuttavuuksia! Ja tietysti haluan pitää hauskaa!

Ei kommentteja: